Staying cool in Cairns

Eerste impressie van Cairns? Vreemde, hete stad! Tweede ervaring? Superbizarre, kokende stad! Raar volk op de straten en de warmste streek waar ik al geweest ben. Zweten, puffen, blazen en weirdos' vermijden!

Nadat ik geland was, nam ik de shuttlebus naar de hostel, maar door de vertraging van het vliegtuig was ik te laat om in te checken aangezien ze tussen 12 en 2 sloten. Ik moest dus anderhalf uur wachten, in de hitte want het was een ziljoen graden, oftwel 43.5°C. De warmste dag ooit gemeten daar.

Ik zette me op een bankje waar ik al bijna direct werd aangesproken door een vreemde snuiter die doorratelde over hoe hij in een gevecht was beland waarna hij me een snee op zijn hoofd liet zien. Hij was te dronken om de mannen terug te vinden, vertelde hij me. Maar dat maakte hem niet meer zoveel uit. Anyway als hij me nog zou zien rondwandelen in de stad dan zou hij me meenemen naar de film, tenzij ik op dat moment al zin had iets te gaan drinken met hem... Thanks, but no thanks! Ik heb geen zin om in een donkere ruimte met die creep te zitten. Ik moet toch eens achterhalen wat het is aan mij dat ik zo'n engerds aantrek.

Rond 2u ging ik terug naar de hostel - dat Koala Beach Resort heet, maar er zijn geen koala's, er is geen beach en 't is geen resort.. false advertising!

Ik zag een briefje aan de deur dat ze mensen zochten die wilden werken voor accomodatie. Ik hoorde meteen bij de receptie en het ging over 3u per dag, 5 dagen per week dat je maintenance doet. Ik kon m'n CV indienen. Euh...m'n CV? Is er hier ergens een pc dan? Ze verwees me door naar de bibliotheek.

Ik ging m'n spullen droppen in de kamer die ik deelde met vijf Aziatische jongens en meisjes. Met maar één badkamer! Die is zo klein dat je kan plassen, tanden poetsen en douchen tegelijk. En volgens mij is de douche een omgebouwde hogedrukreiniger gemaakt voor dwergen want ik moet nogal wat yogaposes uithalen om me gewassen te krijgen. Ik socializede wat met m'n kamergenoten en hoorde van hen dat ze daar al maanden woonden en werkten in Cairns. Het is me een raadsel waarom je hier zolang wilt blijven. De streek is mooi en The Barrier Reef waarschijnlijk ook, al zag ik het enkel van boven aangezien ik geen geld heb om te gaan duiken (helaas), maar de vibe van het stadje spreekt me niet zo aan.

Maar oke, ik vertrok dus meteen naar de bib die vlak naast een grote boom gelegen was die vol vleermuizen hing. Als in honderden! Ze maakten een hels lawaai en Wildlife was aanwezig omdat ze uit de boom vielen van de hitte! Er viel er een recht voor m'n voeten, zo groot als een kleine hond! Als dat op m'n hoofd was terecht gekomen, had ik weer een whiplash gehad!

In de bib aangekomen voelde ik me weer 14 jaar. Aanmelden, inloggen en dan kon ik een uur op de desktop surfen. Al goed dat ik enkele maanden eerder nog bijjobjes had gezocht in België en m'n CV nog in m'n mailbox stond. Kwestie van vertalen en digitaal uploaden op enkele sites. Ik printte ook een paar kopies in de bib zelf. Ik gaf er meteen een aan het onthaal af in de hostel voor de accomodatiejob.

Online vond ik links en rechts wat interessante en minder interessante zaken, maar aangezien het prangend was, solliciteerde ik op bijna alles. Fruitpicking, maintenance, rondrijden met advertenties, ... Die laatste contacteerde me bijna meteen terug en die avond kon ik al langs voor een gesprek. Daar aangekomen zag ik meteen dat het niet enkel fietskarretjes waren met reclame, maar ook met zitjes. Ai, da's niet direct wat ik in gedachten had. De man begon z'n salespraatje over hoe je $1000 per week kon verdienen door toeristen rond te fietsen. Hallo, heb je mij al eens bekeken? En 1000 dollar, ja hoor, als je 50 mensen rondfietst elke avond. Die het waarschijnlijk niet appreciëren als je elke vijf meter stopt om op adem te komen. En daarbovenop moest je dan 150 dollar borg betalen en 200 per week voor de fiets te huren. Ik zoek werk om geld te verdienen, niet om geld uit te geven! Ik heb dan maar vriendelijk bedankt en droop terug af naar de hostel. Daar kreeg ik nog een telefoontje in verband met bananen plukken. Ik kon in een hostel aan Mission Beach verblijven en links en rechts bijverdienen tot de bananenpluk begon. Aangezien veel mensen uit de hostels vertrekken en eten achterlaten, kon ik dat ook opeten en geld besparen. Het klonk allemaal heel vreemd, maar de dame was heel vriendelijk. Ik zei dat ik er even over moest nadenken, maar aangezien er de volgende dag ook niets uit de bus kwam en de hostel waar ik in verbleef me niets liet weten, besloot ik erop in te gaan. We zien wel als het zou tegenvallen. Ik boekte m'n ticket voor de bus op zaterdag aangezien ik tot dan de hostel al had betaald en er geen refunds worden toegekend.

Diezelfde dag ontmoette ik Erika, een Duits meisje dat katerig in de keuken stond. Het klikte en we besloten die dag samen aan het zwembad te hangen en wat pintjes te drinken. De beste remedie tegen een hangover, en ik deed maar mee voor de sport! Haar Amerikaanse roommate kwam er even bijzitten en toen het ging over werk zoeken, zei ze dat ze werkte als stripper en veel geld verdient. Misschien kan je dat doen? ...Euh...ik denk dat ik nog andere opties heb, maar bedankt voor het aanbod! Ik heb graag een plan B, C, D tot Z, maar dit valt buiten mijn alfabet hoor!

Die avond gingen we samen uit naar Gilligan's, een hostel/bar/club waar ze die avond langskwamen met slangen en babykrokodillen, er was piratenbingo - in plaats van Bingo moest je piratenleuzen roepen en opdrachten vervullen - en een wet T-shirt contest. Dat laatste was wat genant want de jongens en meisjes waren ladderzat en vielen soms van 't podium. Ik kreeg het aanbod ook, maar heb wederom vriendelijk bedankt, ik ben liever een toeschouwer!

Erna kwam ik meisjes tegen die spontaan m'n haar begonnen te vlechten..in de club. Ja doe maar hoor, waarom ook niet!

Rond een uur of 2 liepen we terug naar de hostel, het was heel leuk, maar goed geweest!

De dag erna ging ik naar de Lagoon, het openbaar zwembad, en raakte aan de praat met een Zweeds meisje van de hostel. Het is echt leuk om zoveel mensen te ontmoeten en je geest te verruimen! Ik had hier de eerste dag wat een dipje, maar alle lieve mensen hebben me er helemaal doorgeholpen!

Erna ging ik met Flavi, een nieuw Frans meisje van m'n kamer, naar Holloway's Beach. Leuk strandje, maar niet geweldig. En weer regen natuurlijk, die volgt me al elke stad van de outback tot de kust!

Die avond gingen Erika, Flevi en ik weer naar Gilligan's waar er deze keer een Jellofight was. De meisjes moest in jello vechten en blijkbaar ook kledingstukken uittrekken of het spel verlaten. Onze monden vielen open van verbazing, 't is te gek wat mensen doen voor wat gratis drank! Om 3u gingen we wederom terug naar de hostel want de volgende dag ging ik met een Belgische vriend naar de Crystal Cascades.

De volgende dag pikte hij me op en vertrokken we naar de Cascades, een waterval in het midden van een Rainforest, echt zalig! Maar zo vreemd om weer Vlaams te spreken hier!

Hij werkt in Mareeba en zei dat als Mission Beach zou tegenslaan, hij me kon oppikken en ik in Mareeba m'n geluk kon beproeven! Een plan B, perfect!

We hingen wat rond aan de bekken naast de watervallen, koelden af en sprongen van de kliffen naast de waterval, zeker 10 meter hoog. Ja hoor, ik ook! Pure zaligheid daar! Ik ben zo blij dat ik meer van Australië zie dan origineel gedacht, 't is hier zo mooi op sommige plekken!

We reden terug naar Cairns waar we merkten dat Sam zijn schoenen kwijt was. Waar had hij die nu weer gelat... Oh ja, op het dak van de auto! Er stond nog één schoen op, maar de andere was verschwunden! Kon hij nog nieuwe schoenen kopen ook, waarna hij z'n gsm ook nog eens in de winkel vergat! Goed dat die er wel nog lag toen we terug gingen. Ik was al blij dat dit mij niet was overkomen...tot ik in de hostel tot het besef kwam dat m'n handdoek weg was. Ik had maar niet zohard moeten lachen met zijn schoenen zeker.

Die avond was het ladiesnight en gingen we onze gratis champagne opeisen. We kropen deze keer wel vroeg in bed aangezien we de volgende dag vroeg op wilden staan voor naar Palm's Cove te gaan, een mooi strand een uur verder. Ik moest er dan nog eens vroeger uit om een nieuwe handdoek te kopen!

Palm's Cove was inderdaad heel mooi en de afkoeling in de zee hadden we zeker nodig met deze tropische temperaturen! Er zitten hier wel kwallen en krokodillen, maar ze hebben met netten een stukje zee afgebakend dat veilig is!

We zonden wat en spartelden in het water. We raakten aan de praat met een Australische gids die ons vertelde over de krokodillen en de streek. Hij had een klein beetje last van beroepsmisvorming, denk ik. Hij had ook een papegaai mee naar 't strand! Waarom ook niet, er staat enkel dat honden niet toegelaten zijn! Misschien pak ik als ik terug ben in België de kat ook wel eens mee naar het strand...

Vanavond is de laatste dag op deze plek. Terug m'n rugzak helemaal op orde maken en twee uur zuidwaarts met de bus naar Mission Beach, ik ben eens benieuwd wat me daar te wachten zal staan!

Reacties

Reacties

Marina

Een waterval van belevenissen, dit moet ik nog een keertje lezen ?
?????? voor een job op je nieuwe bestemming.
Xxx

Gerd

Ik ben even benieuwd als jij! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active